Marängnästen med citronkräm



6 portioner

4 äggvitor
2 dl strösocker

Citronkräm:
4 äggulor
1 dl strösocker
finrivet skal av 1 citron
3 msk pressad citron

Tillbehör:
3 dl vispgrädde
250 g jordgubbar, hallon eller blåbär

1. Sätt ugnen på 100º.
2. Vispa äggvitorna till skum. Tillsätt sockret lite i taget och vispa till en fast maräng. Spritsa ut rundlar, ca 10 cm i diameter, med ett extra varv vid kanten. Det går också att klicka ut marängen och göra en fördjupning i mitten. Det blir lite smet över, som du kan spritsa ut till små maränger om du vill.
3. Grädda ca 2 timmar, tills de känns lätta och släpper papperet. Får de färg, sänk temperaturen till 80º.
4. Citronkräm: Sjud alla ingredienser till en tjock kräm under vispning. Passa noga så att det inte blir för varmt. Kyl i vattenbad under lock.


Lycka till! (Jag lyckades tyvärr inte, eller jag gav upp rättare sagt, noll tålamod, men nån gång så ska jag, det ska jag verkligen!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0